Offrecord

Vliv CSR na reputaci firem

Máte představu, jak firemní reputaci ovlivňují investice do společenské odpovědnosti? Přečtěte si, proč bez CSR není možné vybudovat seriózní image firmy ani udržet zákazníky spokojené.

Opuštění „profit only“ přístupu je trendem firemní komunikace. Koncept společenské odpovědnosti ale nový není. Aktivity tohoto typu se začaly objevovat již v 90. letech.

Ačkoli je stát přímo nevyžaduje, na důležitosti jim to nic neubírá. Vyvažují totiž jednosměrné zaměření firmy na zisk a oplácí tak své komunitě možnost podnikat.

Jaké jsou oblasti CSR

Tak například environmetální témata se mezi ty nejznámější zařadila již dávno, a to nejen kvůli kauzám jako je hořící halda na Ostravsku. Často jde o věci každodenního ražení, jako je třídění odpadu nebo city logistiku.

Novinkou nejsou ani takzvané ekonomické dopady chování firem. K jejich dodržování se dnes již nezavazují pouze korporace, ale také střední podniky. Řekli byste, že i včasné placení faktur nebo inovace patří do ekonomické oblasti CSR?

Zařadit zde můžeme vše, co se týká dodržování platných zákonů, etických standardů podnikání nebo fungování managementu.

Nechybí ani sociální témata, která se věnují rovným příležitostem, pracovním podmínkám zaměstnanců ale i sociální integraci nebo vzdělávání.

Pozitivní dopad na reputaci firmy

Také nadstandartní péče o zaměstnance hraje poslední dobou v oblasti CSR významnou roli. Pokud je aplikována správně, dokáže firmě přinést loajalitu i finanční úsporu.

Jedním krokem tak firma získá výkonnější zaměstnance, stane se vyhledávaným zaměstnavatelem a zlepší své jméno. Daleko efektivnější totiž je udržet si své zaměstnance, než pokaždé školit nové.

Jednoduše řečeno, dlouhodobé investice do CSR mají pozitivní dopad na reputaci firmy. Také světový průzkum FleishmanHillard odhalil, že v roce 2015 tvořila komunikace CSR aktivit zhruba 18 % výsledné image v očích zákazníků, obchodních partnerů i společnosti jako celku.

Díky výzkumu fenoménu „Autenticity gap“ se navíc potvrdilo, že očekávání zákazníků ohledně dobročinných aktivit korporátních firem stále roste. Dá se tedy předpokládat, že dopad CSR na reputaci bude stále významnější.

Authenticity gap – očekávání vs. reálná zkušenost

Sociální média způsobila změnu

Vliv sociálních médií poskytuje neomezený přístup k informacím, díky čemuž jsou mladí zákazníci informovaní víc, než kdy dříve. Hrají tak důležitější roli při utváření dobré pověsti společnosti.

Komunikace mezi firmou a zákazníkem je také daleko rychlejší i mediálně relevantnější. Rychle poškozené jméno firmy se ale napravuje i desítky let.

Jednorázová povinnost nebo dlouhodobý postoj?

Čeští podnikatelé občas stále chápou společenskou odpovědnost spíše jako nepříjemnou povinnost, která skončí u sponzorského daru nebo jednorázové akce.

Z loňského výzkumu společnosti Aflac ale vyplývá, že více než 4 z 5 respondentů raději utratí své peníze u společnosti, která se dobrovolnické činnosti věnuje dlouhodobě i v době, kdy není zcela potřeba.

Podle průzkumu také více jak 77 procent dotázaných potvrdilo, že vedle výše platu a flexibilní pracovní doby si pro svoje zaměstnání raději vyberou firmu, která má transparentní etický kodex.

To je realita, která nám jasně sděluje, že CSR se je potřeba věnovat dlouhodobě a ve všech oblastech, které zahrnuje.