Změny a jejich směr v drtivé většině oborů určuje anglicky mluvící část světa a PR v tomto ohledu není výjimkou. Zde je několik silných trendů, které lze v public relations vypozorovat.
Právě sledování zahraničních novinek a sílících trendů může poskytnut řadě firem výhodu do budoucna. Můžeme totiž s téměř absolutní jistotou říci, že aktuální proudy například amerického PR se dříve nebo později promítnou i do české kotliny a ovlivní způsob práce v tomto oboru. A jaké proudy to jsou?
-
Tisková zpráva je mrtvá
Alespoň ta klasická ano. Podle časopisu Forbes je práce na tradičních tiskových zprávách ve většině případů ztrátou času profesionálů, kteří by mohli svůj čas a úsilí věnovat na vytvoření kreativnějšího způsobu sdílení důležitých informací.
Sázkou do budoucna by se podle více zdrojů mohla stát snaha podpořit obyčejný text zajímavým vizuálním sdělením v mnoha podobách, aktivnější využití výhod sociálních sítí a budování nejrůznějších vztahů.
-
Kolik lidí dokážeš ovlivnit?
Tak by ve zkratce mohla znít otázka, kterou řada PR profesionálů v duchu klade influencerům, tedy lidem, kteří mají vliv na jiné. V roce 2016 to už ale nejsou hlavně novináři, odborníci nebo silní hráči na trhu. Dnes patří mezi osoby s obrovským vlivem také blogeři, Youtubeři a lidé, kteří se denně pohybují na sociálních sítích.
Je však důležité nenechat se zaslepit kvantitou ale hledět spíše na kvalitu vlivu. Je vždy lepší budovat síť influencerů s menším množstvím skutečně zapálených fanoušků, než si „koupit“ desetitisíce následovníků s nulovým zapojením.
-
Sociální sítě a mobilita
Boom sociálních sítí umožnil extrémně přímý a aktuální kontakt firmy se zákazníkem již před několika lety. S nástupem platforem jako je Snapchat, Periscope, či Instagram se však víc projevil vliv mobilních zařízení na sledování sociálních sítí a obsahu. Je velmi pravděpodobné, že cílová skupina, kterou chcete svou zprávou zasáhnout, má přístup k internetu téměř kdekoliv a kdykoliv. A tomu lze přizpůsobit komunikační strategii.
-
Nárůst placené inzerce
Čím dál častěji je třeba podpořit firemní sdělení také určitým finančním obnosem. Podle situace v zahraničí lze očekávat, že objem placené podpory v následujících letech poroste také u nás.
Podle průzkumu amerického Content Marketing Institute používá více než 50 % B2B marketingových profesionálů reklamu na sociálních sítích a placené příspěvky pro šíření svého sdělení. V rámci zachování efektivity placené inzerce je ale třeba také hledat cesty a způsoby, jak zasáhnout nové zákazníky a širší skupiny lidí.