Víte, jak se obsahový marketing liší od klasického PR? Pomůžeme vám zorientovat se a poradíme, kdy a jak content marketing efektivně využívat.
Stejný cíl, několik cest
Obě oblasti mají společný cíl. Tradiční PR i content marketing se snaží přitáhnout návštěvy či nákupy, zvýšit zájem o produkty nebo značku samotnou. Budovat její dobrou pověst v očích zákazníků. Rozdílné jsou však cesty, které ke splnění vytýčených cílů vedou.
V PR je běžné budování dobrých vztahů s novináři, případně s influencery jako jsou blogeři a vlogeři. Právě oni představují prostředek, jakým světu naše plány sdělujeme.
U content marketingu informace ale sdělujeme sami, prostřednictvím mnohačetných kanálů. Patřit sem mohou webové a blogové stránky, sociální sítě, videa a další způsoby komunikace se zákazníky.
Jiné jsou i informace, které sdělujeme. Zatímco v oboru tradičního PR komunikujeme témata, která chceme my dostat do povědomí veřejnosti, u content marketingu je tomu přesně naopak. Content marketing se totiž snaží odpovědět na to, co potenciální zákazníci hledají, co je zajímá a co si sami chtějí přečíst. Tím, že jim tyto informace nabídneme v přehledné a ucelené formě, získáváme kromě vysokého počtu návštěv to nejcennější – jejich čas a důvěru ke značce.
Jeden příklad za všechny
Aby byla pozice content marketingu ještě pochopitelnější, uvedeme praktický příklad prodejce kuchyňských elektrospotřebičů. Prodejci se pomocí tradičního PR podařilo do médií dostat informaci o nové řadě multifunkčních robotů, které hospodyňkám pomohou se zpracováním letní sklizně.
Hospodyňka, potenciální zákaznice, si tuto informaci přečetla v novinách a napadlo ji, že letošní úroda jahod letos vypadá opravdu slibně. Začne pátrat, co by s tolika jahodami mohla udělat – jak se vlastně zavařuje? A jak se dělá zmrzlina?
Během hledání narazí na blog prodejce oněch robotů, kde najde přehledně uspořádané recepty, jak zpracovat sezonní ovoce. Video s postupem přípravy jahodového džemu ji zaujme natolik, že se rozhodne jej také připravit.
Navíc s tím novým robotem to šlo kuchařce na videu opravdu snadno, a tak velmi ráda klikne na odkaz vedoucí na stránky výrobce, kde je detailně popsán přístroj a jeho výhody. V tento moment už je potenciální zákaznice jen krůček od toho, aby se stala skutečnou zákaznicí.
Nikdo ji přitom nepřesvědčoval o kvalitě daného přístroje a jeho výhodách oproti konkurenci. Neviděla žádnou televizní reklamu a nemusel ji přesvědčovat ani promotér v supermarketu. Pouze ve vhodnou chvíli dostala odpověď, kterou potřebovala.
Variant content marketingu může být samozřejmě mnohem více, klíčový je ale právě moment poskytnutí relevantní informace člověku, který je hledá. V ideálním případě, jak bylo uvedeno výše, funguje content marketing synergicky s PR. Může však zaujímat mnohem širší pole zájmu potenciálních zákazníků.
Po čem zákazníci touží?
Pokud si lámete hlavu s tím, jak zjistit, co vaše zákazníky zajímá, určitě nevynechejte Google AdWords. Pomoci vám mohou také časté dotazy mezi uživateli na profilech vašich sociálních sítí. Zejména v zahraničí je velmi populární portál Quora, kde uživatelé pokládají otázky na vše, co je napadne, a další uživatelé jim odpovídají. Pokud svou firmu najdete někde mezi dotazy, měl by to být silný podnět k zapracování na vašem content marketingu.
Jestliže se rozhodnete content marketing zapracovat do své strategie, nezapomínejte na to, že obsah musí být poutavý především pro zákazníky. Zapomeňte na ohraná klišé o prvotřídní kvalitě, vyhněte se rozvleklosti a dejte jim to, po čem touží – jasné a relevantní informace. Podpoříte-li svůj obsahový výtvor dobře mířeným PR, odměnou vám bude řada věrných zákazníků.