Offrecord

Jak udržet funkční spolupráci s brand ambasadory

37159302 - hands of young people close up on sunny nature background

Říká se jim různě – brand ambasadoři, influenceři, opinion leadeři… Jsou to silné osobnosti s jistým vlivem na své fanoušky, kteří se rozhodli spojit své jméno s určitou značkou či klientem. Jenže získat a udržet jednu tvář je těžké.

Při navazování spolupráce s novým ambasadorem jde často o osobní chemii. Obě strany by si měly padnout do oka, umět se dohodnout na podmínkách spolupráce, aby si mohli vzájemně vypomoct. Většinou se jedná o nenásilnou publicitu pro firmu a nějakou výhodu (ať už finanční, materiální nebo propagační) pro budoucího brand ambasadora.

Ve volném vztahu?

Je zcela na vás, zda budete trvat na podepsání smlouvy o spolupráci. Klient by byl často klidnější, kdyby nějaký takový papír od budoucího ambasadora měl. O to víc se ale takovým dohodám zmíněné osobnosti brání. Obecně je nejlepší jít cestou nejmenšího odporu a na smlouvě netrvat.

Vyžaduje to sice větší dohled a vyšší míru diplomacie při řešení otázky: „Proč jste ještě nesplnil/a to na čem jsme se dohodli?“ Firma se může s některými méně spolehlivými ambasadory i spálit. Na druhou stranu, při uzavírání jakékoliv spolupráce s vámi budou potenciální ambasadoři jednat mnohem vstřícněji, když jim před obličejem nebudete hned mávat závaznou smlouvou, natož nějakým penále v případě neplnění dohody.

Prostředník i hlídač

Bez ohledu na délku a rozsah spolupráce funguje PR agentura nejen jako zprostředkovatel komunikace mezi oběma stranami, ale také jako hlídací pes, který se stará o hladký průběh spolupráce. Hlídá tedy například, zda ambasador zveřejňuje v domluvené frekvenci posty na svých sociálních sítích, zda je spokojen s produktem, který od značky dostal či jestli klient na svých vlastních kanálech kromě produktu propaguje také osobnost ambasadora a jeho práci.

Nepodceňte post „hlídacího psa“, prostředník se pro fungující spolupráci hodí.

Řada firem si myslí, že právě oni hlídacího psa nepotřebují. Vždyť přeci dávají skvělý produkt nebo nemalou finanční částku pečlivě vybrané osobnosti, která jim bude jistě vděčná a patřičně jejich značku zpropaguje. Jenže chyba lávky. I při sebelepším výběru budoucího ambasadora jde pořád o lidský faktor. A lidé jsou různě zodpovědní, různě vděční a především často zapomnětliví. Není tedy na škodu mít někoho, kdo ambasadorům čas od času diplomaticky i se zdravou drzostí připomene spolupráci a domluvené výstupy z ní.

V případě větší skupiny ambasadorů rozhodně není třeba mít každého pod neustálým drobnohledem. Někteří z nich budou značku propagovat nenásilně a rádi, jiní budou občas potřebovat popostrčit. Důležité je neztratit ani s jedním kontakt.

Na vztazích je potřeba pracovat

Pokud má firma tým ambasadorů, rozhodně není od věci je také zvát na velké akce. Třeba tiskové konference. Důvod je prostý, sbližuje to lidi. Osobnosti se mohou po nějaké době setkat se zástupci firmy, přátelsky si popovídat. Případně probrat další společné projekty a aktivity. Vzájemný vztah můžete prohloubit také drobnými vánočními dárky, nebo jinou pozorností v rámci průběžných direct mailů. Minimálně bude mít většina ambasadorů radost, že si na ně lidé z firmy nezištně vzpomněli.