Obvyklá strategie, (nejen) nováčků v komunikaci směrem k médiím, zahrnuje pravidelné posílání tiskových zpráv širokému portfoliu novinářů. Efektivní komunikace ale vyžaduje jiný přístup!
Nezahazujte svůj čas a energii
Jsou oblasti a témata, u kterých tato strategie možná částečně zafunguje. Je však lepší počítat s tím, že vysoké procento vašich tiskových zpráv, a tím pádem i práce, času a peněz, vyšumí do ztracena. Je důležité si uvědomit, že sdílení informace – jakkoliv zábavné nebo (ne)tradiční – neznamená, že to vaše sdělení dotáhne dál, než do doručené pošty novináře. V tom horším případě se informace zasekne dokonce už ve spamu. Přijatá tisková zpráva nezavazuje novináře ke zveřejnění. Sebeoriginálnější direct mail automaticky nezaručí vaší zprávě místo na první straně.
Sice stále existuje skupina webů, které tiskové zprávy překlápějí bez jakýchkoliv podmínek prakticky ihned po obdržení takového materiálu. Nebudeme si ale nic nalhávat, většinou to nejsou weby se snovou návštěvností.
Osobní kontakt vede
Jako mnohem funkčnější způsob se ukazuje osobní kontakt a úzká spolupráce s hlavními médii, která jsou pro váš obor důležitá. Při obrovském objemu tiskových zpráv, informací a dat, kterými jsou novináři v dnešní době zahlcení, je dobré vědět, zda komunikujete k tomu správnému člověku, který pro vaše sdělení může najít využití.
Čím specifičtější oblast podnikání nebo klient, tím více je třeba klást důraz na pravidlo osobního kontaktu. Pokud jste nábytkářský gigant, který kvůli jazykové bariéře prodává produkt s vtipným nebo dokonce urážlivým jménem, je velká pravděpodobnost, že to dotáhnete na hlavní stránky největších novin u nás. Jenže jestli uvádíte na trh novou kolekci fešných oblečků, které ocení chovatelé fretek, je jen málo médií, které můžete zaujmout.
Znáte konkrétní novináře, které toto téma zajímá? Vaše šance se právě rapidně zvýšily! Je velký rozdíl mezi zasíláním tiskových zpráv na anonymní redakční weby a cílením na konkrétní osobu, se kterou jste si minulý týden příjemně popovídali nad hrnkem kávy.
Dobré vztahy s novináři nejsou magické zaklínadlo, které vám rázem otevřou všechny dveře pro vydávání libovolného obsahu. Z dlouhodobého hlediska se ale vyplatí do této oblasti investovat. Zapracujte na zničení anonymní bubliny emailové komunikace. Definujte si s konkrétními lidmi oblasti, ve kterých si můžete vzájemně pomoct. V řadě případů si výrazně usnadníte práci.