Novináři často upozorňují, že mají zájem především o unikátní a jedinečná sdělení. Je však dobré vědět, že není exkluzivita jako exkluzivita.
Pro definování tohoto slova je důležité se s novinářem sejít, probrat možnosti spolupráce a ujistit se, že si obě strany rozumí. Exkluzivní nemusí znamenat jen to, že informaci poskytnete pouze jednomu novináři. Vybraný novinář může dostat zprávu dříve, než ti ostatní. Nebo text, který vytvoříte, nebudete ve stejné podobě posílat i dalším redakcím.
Sdělení JEN pro vás
Sem můžeme zařadit živé rozhovory. V takové situaci sejde novinář a mluvčí, a ze společného rozhovoru vznikne jeden unikátní článek. Trochu jiná situace nastává s rozhovory realizovanými přes mail, protože jejich výsledek můžete často poslat na více míst. V takovém případě novinářům zkuste poskytnout exkluzivní obsah jiného typu.
Tuto informaci máte jako PRVNÍ
Pohrajte si s časem. Vybranému novináři nebo úzké skupince „vyvolených“ můžete informace poskytnout dříve, než jiným. Tento způsob hry ale nejde uplatnit na každou zprávu. Žijeme v době, kdy je velmi těžké udržet jakékoli tajemství, protože strýček Google stejně najde všechno a všechny. Novináři řadu informací navíc přebírají ze zahraničních médií. Pokud ale máte opravdu horkou novinku nebo překvapivou informaci, zkuste ji vypustit do světa právě tímto způsobem.
Máte k dispozici ORIGINÁL
Pracujte s texty pro novináře. Obsah sám o sobě může být do jisté míry exkluzivní svým úzkým zaměřením. Pokud na celém trhu působí tři oborová média z oblasti, ve které se denně pohybujete, bylo by naivní si myslet, že můžete zprávu ve stejné podobě „prodat“ všem třem. Vyberte nejčtenější z nich a zkuste se prosadit právě tam.
Pokud chcete se stejnou informací pracovat dál, směle do toho. Ale ne stylem zkopírovat – vložit! S textem si pohrajte, změňte ho a pošlete dál v různých podobách. To ostatně platí i pro informace a texty, které se obsahově hodí pro širší cílovou skupinu nebo do více typů médií. Používání stejného textu nejenže není exkluzivní, ale zavání leností. Argument o úspoře času v tomto případě neobstojí.
Jakým způsobem tedy v dnešní době oslovit tradiční média? Držte se následujících zásad:
- Osobní kontakt, budování vztahů
- Individuální přístup
- Zajištění exkluzivity
Někdy ale ani tyto tipy nestačí a do všeho se ještě přimíchá slůvko inzerce. V mnoha médiích si ani neškrtnete, pokud své, jakkoli zajímavé sdělení, nepodpoříte náležitým finančním obnosem. Je smutnou pravdou, že stejně jako v jiných oblastech jsou i v médiích peníze až na prvním místě. Mějte proto záložní plán pro případ, že vybranou zprávu budete skutečně chtít/potřebovat zveřejnit.