Mimo záznam aneb bez peněz za novinářem nelez
„Virální videa neexistují a firmy, které nepromují svůj obsah, vyhazují peníze za jeho tvorbu z okna,“ prohlásil v půlce května na konferenci Engage 2016 Jan Řežáb, zakladatel Socialbakers.
Dále pokračoval: „Sociální sítě jsou už běžným médiem a za komunikaci na nich je potřeba platit.“ Pro odborníky na sociální média asi nic nového. Když se ale podívám na to, kolik obsahu pro Facebook a jiné sociální sítě firmy produkují bez toho, aby ho pak podpořily, nejspíš to tak samozřejmé nebude.
Nicméně, to o čem chci psát je paralela této myšlenky s PR komunikací, přesněji řečeno se spontánní publicitou v médiích. Firmy dnes jednoduše produkují víc obsahu, než jsou média ochotná i schopná organicky, tedy bezplatně, publikovat.
Pamatujete ještě, jak před pár lety byla průměrná úspěšnost tiskové zprávy 10 a více výstupů (u těch nejzajímavějších i desítky)? Dnes se publicita stejné tiskové zprávy počítá v jednotkách a často se blíží nule.
Určité typy zpráv dnes bezplatně do médií jednoduše nedostanete. Příkladem může být nová služba či produkt, který se však neodlišuje od ostatních na trhu. Stejně tak pozitivní zpráva o úspěchu firmy (ocenění, certifikace) nebo komunikace méně známých, inzertně neaktivních firem.
Samozřejmě, že stále existuje obsah, který se v tradičních médiích i na sociálních sítích šíří organicky stejně dobře, jako v minulosti. Mohou to být přešlapy a skandály celebrit, důležitá vyjádření politiků, případně zpráva NASA o přípravách letu na Mars. Obvykle zaujme i uvedení nové verze iPhonu, změna loga Instagramu nebo finanční výsledky velkých firem (čím horší, tím mediálně úspěšnější).
Jak z toho ven? Stejně jako v případě sociálních sítí. V první řadě vytvářejme výhradně obsah, který je pro cílovou skupinu zajímavý a užitečný. A za druhé si pro jeho distribuci zvolme vhodný kanál a nezapomeňme na vlastní média a placenou podporu obsahu.
Jednoduše řečeno i tradiční média jsou jen média a za komunikaci skrze ně je často potřeba zaplatit. Socialbakers tvrdí, že neexistují virální videa. Já k tomu přidávám, že, až na výjimky, neexistují ani spontánně šířené pozitivní zprávy v tradičních médiích. Když už tedy investujete čas a peníze do tvorby obsahu (třeba tiskové zprávy), mělo by být samozřejmostí i zvážení investice do jeho podpory.
Vložte komentář