Offrecord

Live stream – dobrý nápad, nebo cesta do pekel?

Chcete být se svou značkou vidět v online světě? Firmy stále častěji zvažují live streamy z velkých akcí a tiskových konferencí. Přinášíme vám krátký přehled pro a proti.

Živý přenos zní jako skvělý způsob přenosu informací, který v praxi běžně používají technologičtí giganti. Na tiskové konference nebo uvedení nových produktů se obvykle dostanou pouze předem potvrzení novináři, nejdůležitější zvaní hosté, případně hrstka fanoušků-šťastlivců.

Ale co všichni ostatní fanoušci, kteří se nemohou dočkat nového jablečného telefonu, nového modelu elektronického auta nebo jiných vychytávek? Ti si mohou v tomto případě jednoduše sednout doma k počítači a celou akci shlédnout v přímém přenosu.

Zní to skvěle že? Informace se dostane prakticky v reálném čase nejen k novinářům, ale i ke stovkám, někdy i tisícům fanoušků. Na docela malou chvíli se zdá, že se o ničem jiném nemluví, jen o té jediné akci, produktu či firmě.

Koncept live streamů má ale několik podmínek, které musí klient bezpodmínečně splnit, aby si místo online úspěchu neuříznul ostudu.

  1. Vycvičte si svého mluvčího

Kvalitní mluvčí je neprostá nezbytnost. Na něm stojí celá tisková konference. Řada firem si myslí, že právě jejich manažeři jsou dostatečně „vycvičení“ nejrůznějšími školeními pro styk s médii a jsou natolik zkušení, aby zvládli na pódiu cokoliv.

Omyl! Při live streamu je laťka velmi vysoko. Najednou v sále místo desítek novinářů de facto sedí stovky lidí a většina z nich má v pohotovosti kamery pro zaznamenání jakéhokoliv průšvihu. Od karambolů až po přebrepty, opakovaná vycpávková slova nebo sliby, které firma následně nemůže splnit. Tam, kde novináři leccos zapomenou či prominou, neodpustí fanoušci a internetoví hateři nic. Ani nemusí.

  1. Připravte scénář a nacvičte ho

Živé přenosy potřebují také extrémně podrobný scénář. Je totiž jen hrstka mluvčích, kteří se dokáží postavit před lidi a spatra mluvit smysluplně, zábavně a k věci. Většina ostatních se dřív nebo později bez předem připraveného a nacvičeného textu ve sdělení zamotá nebo dokonce sdílí informace takzvaně „mimo záznam“.

Manažeři mají nejspíš při těchto poznámkách pocit spikleneckého sblížení s posluchači. Jenže pokud to někdo zaznamená z live streamu, velmi brzy se sdílení informace může mluvčímu nepěkně vrátit. Lidově řečeno, někdo to celé firmě omlátí o hlavu.

  1. Nepodceňte zázemí

Nejde jen o prostory, ve kterých se konference koná, ale také o řadu detailů. Má pronajímatel kvalitní wifi připojení podpořené ideálně ještě kabelovým internetem? Dokážete zařízení, přes které přenos poběží, bez problémů spárovat s tímto připojením? Máte možnost nabíjení během přenosu, případně vám vydrží baterie?

Organizátor se nepříjemně zapotí, když se uprostřed nejplamennější řeči zařízení vybije nebo spadne wifi a přenos se zastaví. Zasekané slide show místo plynulého videa fanoušky taky nepotěší. Vždy si zkuste přenos nanečisto a předem, abyste měli čas na ladění případných nedostatků.

Pečlivě zvažte, zda můžete zabezpečit plynulý chod akce a live streamu.

  1. Mějte plán pro případ krize

Kromě technické podpory pro hardwarové problémy to chce určitě i člověka, který rozumí živému přenosu po softwarové stránce a je schopen bez průtahů vyřešit jakýkoliv problém, který se během live streamu případně objeví.

  1. Počítejte předem s nízkou účastí

Čeština je sice krásný jazyk, ale s omezeným dosahem. Pokud tedy neplánujete živý přenos v anglickém jazyce, máte téměř stoprocentní jistotu, že po vašem live streamu za hranicemi neštěkne pes.

Velikost cílové skupiny samozřejmě záleží na formě, obsahu i místě sdělení. I při té nejsenzačnější zprávě je ale lepší počítat s tím, že sledovaností pravděpodobně nebudete lámat rekordy.

Než klientovi doporučíte, aby se po hlavě vrhal do živých přenosů a byl IN, pečlivě zvažte všechny předchozí body. Cesta do pekel je totiž dlážděna dobrými úmysly, a pokud si klient nebo vy nejste jistí, že splňujete všechny podmínky pro live stream, raději ještě chvilku zůstaňte u akcí pro zvané hosty. Na online pouštějte jen pečlivě kontrolovaný obsah.