Chcete být se svou značkou vidět v online světě? Firmy stále častěji zvažují live streamy z velkých akcí a tiskových konferencí. Přinášíme vám krátký přehled pro a proti.
Živý přenos zní jako skvělý způsob přenosu informací, který v praxi běžně používají technologičtí giganti. Na tiskové konference nebo uvedení nových produktů se obvykle dostanou pouze předem potvrzení novináři, nejdůležitější zvaní hosté, případně hrstka fanoušků-šťastlivců.
Ale co všichni ostatní fanoušci, kteří se nemohou dočkat nového jablečného telefonu, nového modelu elektronického auta nebo jiných vychytávek? Ti si mohou v tomto případě jednoduše sednout doma k počítači a celou akci shlédnout v přímém přenosu.
Zní to skvěle že? Informace se dostane prakticky v reálném čase nejen k novinářům, ale i ke stovkám, někdy i tisícům fanoušků. Na docela malou chvíli se zdá, že se o ničem jiném nemluví, jen o té jediné akci, produktu či firmě.
Koncept live streamů má ale několik podmínek, které musí klient bezpodmínečně splnit, aby si místo online úspěchu neuříznul ostudu.
-
Vycvičte si svého mluvčího
Kvalitní mluvčí je neprostá nezbytnost. Na něm stojí celá tisková konference. Řada firem si myslí, že právě jejich manažeři jsou dostatečně „vycvičení“ nejrůznějšími školeními pro styk s médii a jsou natolik zkušení, aby zvládli na pódiu cokoliv.
Omyl! Při live streamu je laťka velmi vysoko. Najednou v sále místo desítek novinářů de facto sedí stovky lidí a většina z nich má v pohotovosti kamery pro zaznamenání jakéhokoliv průšvihu. Od karambolů až po přebrepty, opakovaná vycpávková slova nebo sliby, které firma následně nemůže splnit. Tam, kde novináři leccos zapomenou či prominou, neodpustí fanoušci a internetoví hateři nic. Ani nemusí.
-
Připravte scénář a nacvičte ho
Živé přenosy potřebují také extrémně podrobný scénář. Je totiž jen hrstka mluvčích, kteří se dokáží postavit před lidi a spatra mluvit smysluplně, zábavně a k věci. Většina ostatních se dřív nebo později bez předem připraveného a nacvičeného textu ve sdělení zamotá nebo dokonce sdílí informace takzvaně „mimo záznam“.
Manažeři mají nejspíš při těchto poznámkách pocit spikleneckého sblížení s posluchači. Jenže pokud to někdo zaznamená z live streamu, velmi brzy se sdílení informace může mluvčímu nepěkně vrátit. Lidově řečeno, někdo to celé firmě omlátí o hlavu.
-
Nepodceňte zázemí
Nejde jen o prostory, ve kterých se konference koná, ale také o řadu detailů. Má pronajímatel kvalitní wifi připojení podpořené ideálně ještě kabelovým internetem? Dokážete zařízení, přes které přenos poběží, bez problémů spárovat s tímto připojením? Máte možnost nabíjení během přenosu, případně vám vydrží baterie?
Organizátor se nepříjemně zapotí, když se uprostřed nejplamennější řeči zařízení vybije nebo spadne wifi a přenos se zastaví. Zasekané slide show místo plynulého videa fanoušky taky nepotěší. Vždy si zkuste přenos nanečisto a předem, abyste měli čas na ladění případných nedostatků.
-
Mějte plán pro případ krize
Kromě technické podpory pro hardwarové problémy to chce určitě i člověka, který rozumí živému přenosu po softwarové stránce a je schopen bez průtahů vyřešit jakýkoliv problém, který se během live streamu případně objeví.
-
Počítejte předem s nízkou účastí
Čeština je sice krásný jazyk, ale s omezeným dosahem. Pokud tedy neplánujete živý přenos v anglickém jazyce, máte téměř stoprocentní jistotu, že po vašem live streamu za hranicemi neštěkne pes.
Velikost cílové skupiny samozřejmě záleží na formě, obsahu i místě sdělení. I při té nejsenzačnější zprávě je ale lepší počítat s tím, že sledovaností pravděpodobně nebudete lámat rekordy.
Než klientovi doporučíte, aby se po hlavě vrhal do živých přenosů a byl IN, pečlivě zvažte všechny předchozí body. Cesta do pekel je totiž dlážděna dobrými úmysly, a pokud si klient nebo vy nejste jistí, že splňujete všechny podmínky pro live stream, raději ještě chvilku zůstaňte u akcí pro zvané hosty. Na online pouštějte jen pečlivě kontrolovaný obsah.