Poznejte dobře svou cílovou skupinu
Slovní spojení zmiňované velmi často – klienty, kolegy, nadřízenými. Máte ale opravdu jasno v tom, kdo je vaše cílová skupina a jak ji nejlépe oslovit?
Váš vysněný zákazník
Cílová skupina je podrobně specifikovaný okruh lidí, který chcete oslovit svou komunikační kampaní. Jsou to všichni, komu chcete prodávat produkty, ať už své nebo vašich klientů. Ten, koho chcete zaujmout. Běžně se setkáte i s anglickým označením Target audience nebo Target group.
Jak cílovou skupinu definovat co nejpodrobněji?
Když rozjíždíte nový projekt, stanovení cílové skupiny by mělo být naprostým základem. Hned v úvodu byste si měli položit otázky jako: Kdo by měl být náš zákazník? Jaké jsou jeho potřeby? Co ho zajímá? Kde hledá informace? Podle čeho se rozhoduje?
Rozdělit spotřebitele do cílových skupin pomůže segmentace podle následujících 4 faktorů. Zohledňovat můžete pouze některé z nich nebo všechny. Záleží na vás, jak úzce potřebujete cílovou skupinu specifikovat.
Demografie
Zjistěte si základní kritéria jako pohlaví, věk, vzdělání, povolání, národnost, ale i příjmy nebo třeba počet členů v domácnosti a podobně.
Tyto údaje se určují poměrně snadno a o lidech vypovídají mnohé. Mohou definovat přání i potřeby spotřebitelů. Je jasné, že 15 letá slečna má jiné touhy a preference než třeba muž, kterému táhne na 60. Proto by měla být segmentace trhu na základě demografických faktorů samozřejmostí a naprostým základem.
Geografie
Zaměřte se na to, kam vaši spotřebitelé patří. Z jakého jsou města, kraje, státu, regionu nebo ke kterému národu se řadí? Neměli byste podcenit nejrůznější lokální zvyky, nářečí či tradice. Zvolte odpovídající komunikaci, která geografické faktory bude zohledňovat nebo je ještě lépe aktivně využije.
Chování
Záleží na tom, jak spotřebitelé vnímají vaše produkty a jaké s nimi mají zkušenosti. Tento způsob rozdělování trhu patří k složitějším, ale k těm nejpřesnějším. Obvykle se bere v potaz úroveň znalosti, stupeň používání, věrnost zákazníka, míra připravenosti ke koupi a další.
Psychologie
Ano, hraje ta mrška roli i zde. Osobnost spotřebitele může hrát velkou roli při nakupování. Také jeho životní styl a přesvědčení, názory. Každý muž ve věku 20 – 30 let žijící v Praze rozhodně nebude mít stejně zařízený byt. Všechny nebude zajímat sport a auta. To vše se může lišit na základě osobnosti každého z nich. Proto je vhodné i charakteristiku osobnosti a zájmy zohlednit.
Kdo je vaše cílová skupina byste měli mít na paměti stále. Když navrhujete novou strategii, když rozvíjíte tu stávající, když chcete uvést nový produkt na trh, vylepšit ten stávající nebo přidat třeba nový komunikační kanál. Cílových skupin můžete mít i několik napříč portfoliem, které nabízíte.
Také je dobré neusnout na vavřínech a i když máte pocit, že přece víte, co a komu prodáváte, zkuste jednou za čas znovu svou cílovou skupinu určit. A strategii novým poznatkům přizpůsobit.
Vložte komentář