Opojná moc sociálních médíi
Twitter, Facebook, Linkedln, Instagram nebo Snapchat… Staly se významnou součástí našich každodenních životů. Uvědomujeme si jejich sílu?
Průzkumy, které pokládají otázku: „Co se vám vybaví, když se řekne sociální síť?“, často uvádějí odpovědi jako: nástroj komunikace, zdroj informací nebo prostředek k marketingové propagaci. Často si neuvědomíte, že na nás všechny sociální sítě mají daleko hlubší vliv. Nejde pouze o vytváření názorů na aktuální světová témata. V mnoha případech se na internetu generuje celá lidská osobnost.
Pokud si chcete například poslechnout písničku oblíbeného zpěváka, stačí do vyhledávače zadat YouTube. Jestliže stojíte o názory známých nebo svých idolů, stačí dotyčné sledovat na Facebooku. Když ráno zatoužíte po aktuálních světových událostech, není třeba běžet do trafiky pro denní tisk nebo pouštět televizi. Stačí ještě v posteli kliknout na Twitter a jedním prstem projet přehled nejnovějších zpráv.
Vliv bez hranic
Každý rok magazín TIME uveřejňuje žebříček 100 nejvlivnějších lidí na světě. Mix populárních osobností z různých oborů dokazuje, že jsou to právě sociálně sítě, které představují opravdu efektivní cestu, jak oslovit cílovou skupinu. Samotný žebříček nám zároveň pomáhá pochopit současnou populární kulturu a důležité aspekty života hned několika miliónů uživatelů.
Měřitelnost vlivu osobností skrze sociální média je stále „v plenkách“, většinou zohledňuje následující tři faktory:
- Opravdový zásah: Kolik uživatelů je ovlivněno
- Míra ovlivnění: Na kolik jsou uživatelé ovlivněni
- Síť: Vliv shromážděné komunity uživatelů
Důležitá není pouze samotná popularita, tedy kolikrát jsou jednotlivé příspěvky sdíleny. Sleduje se také, jak na příspěvek reagují nejvlivnější jedinci z komunity.
V loňském roce se nejúspěšnější osobou dle těchto měřítek stal americký rapper Kenya West. Jeho Twitterový účet se proměnil doslova v umělecké dílo. Provokativní vzkazy a komentáře využil jako podněty pro svojí hudební tvorbu. Příspěvky Keyna pravidelně sdílí kolem 300 000 lidí.
Hoax ryze český
Na konci minulého roku se objevil na sociálních sítích citát populárního komika minulého století Jana Wericha. V něm se negativně vyjadřuje o příslušnících islámského vyznání. Fotografie se nejprve objevila na recesistickém profilu Jiřího Ovčáčka, následně byla publikována zastupitelkou Praha 2, Klárou Samkovou. Během krátké doby citát získal přibližně 2000 „lajků“ a byl více než 5000 x sdílen. Samozřejmě se jednalo o zprávu zcela smyšlenou.
Jak je možné, že politička jedním kliknutím zcela mění povědomí o ikoně českého divadla a řekněme i naší nejcitovanější osobnosti 20. století?
Bublina na síti
„Níže jsem uveřejnila text, který (údajně) je citátem Jana Wericha. Zda je či není, jsem pochopitelně nezkoumala, koho by zajímalo proč, tak k otázce „hoaxů“ jsem se vyjadřovala již mnohokrát…
I dnes se potvrdilo, že můj přístup k informacím – totiž, že „ono se to nakonec ukáže, jak to je“, je správný.“ Tak znělo vyjádření Kláry Samkové ke sdílenému citátu. Zde vidíme typický příklad vlivu sociálních médií. Cílem nebylo ukázat pravdu, ta zde byla vedlejší. Hlavním motivem byla touha ovlivnit své následovníky.
Každý jsme nějakým způsobem, za různých okolností, ovlivnitelní a sociální síť představuje bílý prostor, který každý utváří zcela podle svého. Je dobré si to čas od času připomenout a nepodléhat přemíře informací.
Vložte komentář