Twitter může být ideálním médiem pro vaši digitální kampaň. Může vás ale pár drobnostmi překvapit. Podívejte se, jak se liší například od Facebooku a na co si dát pozor, abyste se nezasekli hned na začátku.
Pozor na lokalitu a jazyk
Na první překážku můžete narazit hned po zadání adresy https://ads.twitter.com. Twitter vyhodnotí váš účet jako neoprávněný k využití reklamního systému, zobrazí chybovou hlášku v angličtině „Account ineligible“ a odkaz na sekci nápovědy. Ta bohužel není úplně aktuální, především na seznamu podporovaných jazyků chybí čeština. Přesto v našich podmínkách v tuto chvíli platí, že účet musí mít v nastavení právě kombinaci češtiny a České republiky.
Na tento problém budou často narážet starší účty, které byly založené před překladem Twitteru do češtiny a mají jako jazyk nastavenou angličtinu. Twitter ani po změně a uložení nastavení občas neumožní reklamní kampaň spustit, pak nezbyde, než vyčkat, nebo kontaktovat podporu.
Typ kampaně
První volbou je nastavení cíle kampaně. Sada cílů je mixem nabídky Facebooku a LinkedIn. Najdete tu tradiční zvýšení zapojení u jednotlivých příspěvků, prokliky na stránky mimo Twitter, instalace aplikací, přehrání videa nebo sbírání followerů či e-mailů.
Na rozdíl od Facebooku má sbírání followerů stále ještě smysl, protože opakovaný zásah zatím není zpoplatněn. Rozšíření skupiny followerů se hodí například v situaci, kdy je potřeba připravit účet jako kanál krizové komunikace. Sbírání e-mailů vám zase umožní sbírat adresy potenciálních zákazníků bez nutnosti vlastního registračního rozhraní. Pokud sbíráte kontakty na vlastní stránce, je vhodnější zvolit cíl prokliků.
Po každém výběru cíle vám Twitter ještě ve třech kartách představí, jak bude kampaň vypadat.
Cílování
V oblasti cílování Twitter bohužel za svou konkurencí zaostává. Z hlediska lokality je v tuto chvíli možné zvolit pouze Českou republiku jako celek.
Na rozdíl od Facebooku se nedozvíte celkový počet uživatelů podle geografického nebo demografického cílování. Abyste zjistili, kolik uživatelů může vaše kampaň zasáhnout, je potřeba přidat jedno další kritérium. Twitter umožňuje cílovat například:
- Podle klíčových slov,
- podle toho, jaké jiné účty uživatelé sledují (můžete třeba cílit na followery své konkurence),
- podle kategorií, což ve většině případů funguje lépe, než klíčová slova, protože kategorie je možné procházet,
- na vlastní seznam uživatelů, což je podobná funkcionalita jako custom audiences u Facebooku, včetně možnost sbírat návštěvníky své stránky pomocí vloženého sledovacího kódu.
Na vybraných trzích Twitter umožňuje využít i chování uživatelů, oblíbené televizní stanice a pořady, nebo televizní žánry.
Vybrané uživatele je také možné z cílové skupiny vyloučit. U nás je dostupná pouze varianta vlastního seznamu. Můžete tak mířit pouze na zákazníky, kteří u vás ještě nenakoupili.
Pokud zadáte jednu z výše zmíněných podmínek, zobrazí se odhadovaná velikost publika.
Rozpočet
Na rozdíl od Facebook je nutné uvést denní rozpočet. Celkový rozpočet kampaně není povinný. Cenovou nabídku můžete nechat na Twitteru , určit si maximální cenu, kterou jste ochotní zaplatit, nebo zvolit cílovou cenu, kterou se bude Twitter snažit dodržet. Obvyklé ceny u proklikové kampaně se v našem prostředí pohybují zhruba mezi dvěma až devíti eury za klik. Twitter je zpravidla dražší, než Facebook, ale levnější, než LinkedIn.
Je možné také zvolit lineární, nebo zrychlený průběh kampaně. Což je ideální pokud chcete oslovit uživatele v konkrétní okamžik, například v době konání akce.
Kreativa
Opět budete upozorněni na to, že jazyk reklamy musí být jedním z podporovaných jazyků, v jejichž seznamu čeština zatím chybí. Přesto je v naší zemi podmínkou spuštění kampaně.
Vlastní vzhled reklamy se mírně liší podle zvoleného cíle. Twitter poskytuje poměrně dobrý návod pro všechny typy cílů. Můžete, podobně jako u jiných sítí, zvolit existující tweet, nebo vytvořit reklamní tweet zcela nový. Může obsahovat obrázek, ale nemusí.
Vyhodnocení
Twitter poskytuje rychlé a poměrně přehledné výsledky v reálném čase. Jediné co by vás mohlo zmást je, název. V menu účtu najdete přehledy pod položkou „Analytici“, což je patrně chybný překlad původního Analitics.
Jako u každé digitální kampaně prakticky nic neriskujete, kampaň je možné kdykoli zastavit nebo změnit. Fungování reklamního systému a praktické výsledky si můžete vyzkoušet i s malým rozpočtem.
Máte s Twitterem zkušenosti? Rozjeli jste úspěšnou kampaň? Pochlubte se a podělte se o své postřehy.