Ve světě médií a komunikace dávno neplatí, že slyšet jsou pouze velké organizace nebo skupinky aktivistů. Svou váhu má také element jednotlivce, který má svůj hlas a pokud má jeho sdělení ucelenou formu, může být internetovým světem vyslyšen. Dokazuje to případ aplikace I SEA a jednoho otevřeného dopisu.
Internet je plný haterů, trollů a dalších křiklounů, kteří se neustále snaží házet špínu na firmy, značky i jednotlivce. Často jsou to individua, která se vyžívají v šíření negativní energie všude kolem sebe. Za kritikou stojí ale také oprávněně rozhořčení uživatelé. Nevidí jiné možnosti, než své rozčarování sdílet dál a doufat, že něco změní.
V téhle kategorii mají své zvláštní místo lidé, kteří jsou naštvaní. Zároveň ale mají na své straně dostatečně dobré argumentační prostředky (a v případě aplikace I SEA i dost dobré renomé), čímž zvyšují šanci na to, že je někdo uslyší.
Začalo to dobrým úmyslem
Aplikaci I SEA vytvořila-nevytvořila Grey for Good, sekce agentury Grey Group Asia zaměřující se na filantropii. Aplikace měla fungovat poměrně prostě. Lidé by mohli zkoumat satelitní snímky Středozemního moře, nacházet ztracené lodě uprchlíků a podat zprávu o jejich pozici neziskovce MOAS. Ta by je zachránila před strádáním na moři a možným utonutím.
Za touto myšlenkou se skrývá několik ošemetných „ale“. Aplikace nikdy nefungovala a je otázka, zda měla nebo vůbec mohla fungovat. Grey for Good ale tento fakt (alespoň podle řady kritiků) tak trochu pozapomněla dostatečně hlasitě zmínit, takže výhru bronzové medaile v Cannes Lions mnozí brali jako neférovou a podvodnou. Podle oficiálního stanoviska v MOAS sice věděli, že Grey for Good něco chystá, ale už nevěděli, že appka přináší neaktuální snímky, tudíž ve skutečnosti nikdo nikoho zachraňovat nemůže.
Otevřený dopis, který rozvířil vody
Některé z těchto a mnoha dalších „ale“ bylo pravděpodobně pomyslnou poslední kapkou pro Aliho Bullocka, profesionála s 15letou zkušeností z oblasti sociálních médií a komunikace. Na svém profilu na LinkedIn zveřejnil hodně rozzlobený otevřený dopis o tom, proč by si nikdy nenajal agenturu Grey.
Z textu je znát autorův vztek i znechucení. Přesto ale nemáte pocit, že by si stěžoval neoprávněně, nebo že by dokonce sklouzával na stranu ukřičených haterů. Naopak, dopis vzbuzuje dojem, že pisatel má pravdu a poukazuje na něco, co by se nemělo jen tak zamést pod koberec. Těžko říct, zda za tímhle pocitem stojí spíše renomé pana Bullocka, podpořené řadou zvučných jmen v jeho CV, nebo způsob, jakým v textu představuje fakta a své názory na ně.
Nutno podotknout, že tento otevřený dopis rozhodně nebyl spouštěčem mediálního rozruchu kolem I SEA. Ali Bullock jej publikoval až několik dní poté co se diskuze v médiích rozhořely naplno. Na druhou stranu, řada médií na začátku července citovala právě tento otevřený dopis v těsné spojitosti se zprávou, že Grey for Good vrací ocenění Cannes Lions.
A závěr příběhu?
Ocenění bylo vráceno, video case study k aplikaci staženo z Youtube, většina blog postů či tiskových zpráv agentury Grey k tomuto tématu postupně v tichosti smazána z internetu. Nakonec i Alastair Bullock smazal otevřený dopis ze svého LinkedIn profilu. Text je ale stále dostupný na webu Social Samosa.
Fakt, že originální text autor po nějaké době smazal, svědčí o jedné věci – že chtěl opravdu něco změnit a donutit určité lidi, aby se nad sebou zamysleli. A poté co toho dosáhl, už nebyl důvod dál ponechávat text zveřejněný.