Když se vaše stránka na mobilním zařízení nenačte za tři sekundy, polovina návštěvníků to jednoduše vzdá a jde jinam. To tvrdí čerstvá studie společnosti Google. Pokud se polovině návštěvníků nezobrazí reklama, přichází o příjem nejen vydavatel, ale i provozovatel reklamního systému, například právě Google. Co se s tím dá dělat?
Kromě návrhů na optimalizaci vlastních webových stránek, které si můžete nechat bezplatně vygenerovat v nástroji PageSpeed Insights, inicioval Google projekt Accelerated Mobile Pages, zkráceně AMP.
Zrychlené mobilní stránky
V principu se AMP hodně blíží Facebook Instant Articles, jde o sadu restriktivních pravidel pro psaní zdrojového kódu stránky, která ve svém důsledku vede k jednoduššímu kódu a rychlejšímu načítání. V praxi to funguje tak, že redakční systém webu vytváří ke každému článku také AMP alternativu, většinou s koncovkou /amp za adresou článku.
Jak AMP stránky vypadají? Zkuste si přepnout tento článek na verzi AMP
http://www.offrecord.cz/digital/amp-kdyz-na-rychlosti-zalezi/amp/
Co se designu týče, není to nic extra, ale nezapomeňte, že jde o rychlost. Navíc AMP verze je určena pro zobrazení na poměrně malém displeji mobilního zařízení. Cílem je zobrazit text článku, obrázky, základní navigační prvky a případné reklamní pozice, nic víc.
Samotné nasazení AMP probíhá nejčastěji na úrovni CMS, podobně jako u Instant Articles. Pro oblíbený WordPress už existuje plug-in. Jeho nastavení sice není úplně triviální, ale funguje spolehlivě.
Správnou strukturu kódu můžete ověřit validátorem, případně zjistit aktuální stav v indexu Google v rámci zvláštní sekce Search Console.
Návštěvy AMP stránek najdete v Google Analytics, ale předtím je potřeba implementovat speciální verzi sledovacího kódu.
Kde na AMP narazíte?
Na rozdíl od Instant Articles nejsou AMP omezeny na jednu platformu. Zatím se setkáte s AMP stránkami zejména v mobilním vyhledávání Google, ale projekt je vyvíjen jako otevřený software. Kdokoli se může rozhodnout zobrazovat AMP variantu stránek, pokud je k dispozici.
Pokud vás zajímá víc, podívejte se na časté dotazy projektu AMP. Nakonec ještě dva zajímavé poznatky ze zmíněné studie Google:
- Průměrná mobilní stránka se v síti 3G zobrazí za 19 sekund – pamatujete, co udělá do tří sekund polovina návštěvníků?
- Stránky, které se načtou do pěti vteřin, vykazují oproti těm průměrným dvojnásobný zisk z mobilní reklamy.