Generace Z pomalu dospívá a stává se velice početnou perspektivní cílovou skupinou. Je na čase uvědomit si, čím se liší od generace Y a naučit se s nimi správně pracovat.
Ještě do nedávna se v souvislosti s mladou cílovou skupinou kolem 18 – 34 let mluvilo zejména o generaci Y neboli o mileniálech. Jenže život jde dál a do věku 18 – 21 se dostávají narození mezi léty 1995 – 2010. Souhrnně se jim říká generace Z. Někdy zkráceně gen Z, případně internetová generace.
Myslí i jednají trochu jinak než jejich předchůdci, což sebou automaticky nese změny také v komunikaci směrem k nim, jako k potenciálním zákazníkům. Možná tito mlaďoši mezi vaše zákazníky ještě ani nepatří. Nebo si vaše produkty nemohou dovolit, protože ještě žijí s rodiči, kteří zatím rozhodují o větších investicích. V tomto ohledu je ale potřeba myslet na budoucnost.
Jak velký je rozdíl mezi Y a Z?
I když mají tyto generace mnoho společného a myslí podobně, jsou i oblasti, kde se zásadně rozcházejí. Mileniálové například vyrůstali s počítači a mobily a jsou běžně schopní fungovat se dvěma obrazovkami. U jejich mladších bratrů je to ale až 5 obrazovek, které běžně využívají.
Generace Y je stále zvyklá komunikovat prostřednictvím textu, i když masivně online. Jejich nástupci upřednostňují obrázky a komunikaci prostřednictvím videí.
Mileniálové hodili opatrnost za hlavu a často na sociálních sítích sdíleli v podstatě celý svůj život. Šli po hlavě do všeho nového, co internet nabízel. Generace Z se, zdá se, poučila a preferují soukromí. Vítězí u nich „dočasné“ sociální sítě jako například Snapchat, kde příspěvky dlouhodobě ani nezůstávají.
Pochopení těchto, na první pohled, nepatrných rozdílů může značkám a obchodníkům přinést užitek minimálně v podobě lépe cílených kampaní:
-
Obrázkový obsah
Vyrůstali ve světě videoher, YouTube videí a televize, která produkuje výhradně vizuální vjemy. Není tedy divu, že SMSkující gen Y je pro ně už tak trochu stará škola. Většina emocí i komunikace dnes již jde vyjádřit pomocí gifů a nejrůznějších smajlíků.
Zamyslete se nad propracovanější tvorbou vizuálního obsahu. Emotikony, obrázky, gify, koláže, infografika, to vše mluví samo za sebe a bez zbytečných slohovek.
-
Hlavně krátce
Generace Z vám věnuje přibližně 8 sekund svého času. Americké Centrum pro kontrolu nemocí a prevenci zveřejnilo výzkum, že až 11% této mladé generace trpí poruchou ADAH. Je pro ně tedy velmi náročné vůbec udržet pozornost. Proto by vaše nadpisy měly být jasné a text velice krátký a srozumitelný.
-
Buďte skuteční, vsaďte na upřímnost
Podle průzkumu z roku 2015 společnosti Deep Focus tato internetová generace chce v reklamách a kampaních vidět „skutečné“ lidi na místo celebrit až 2x více než mileniálové (63% vs. 37%).
Místo hledání populární tváře tedy zvažte spíše dlouhodobou spolupráci s brand ambasadory influencery. V ideálním případě ve stejném věku jako je vaše cílová skupina.
-
Vsaďte na video
Generace Z sleduje na mobilu video 2x více než jakákoli jiná cílová skupina. Opět se soustřeďte na krátké, výstižné formáty. Ideální délka jednoho video příspěvku je 8 – 10 sekund. Nemusíte být na všech sociálních sítích, ale pokud chcete cílit na generaci Z, určitě vyzkoušejte Instagram Sotries nebo Snapchat.
-
Nepodceňujte společenskou odpovědnost
Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, „mlaďoši Z“ mají více společenského odpovědnosti více než kterákoli jiná generace. Chtějí se zapojit do charity, pomáhat. Obdivují firmy, které mají stejné hodnoty a záleží jim na společnosti. Nebojte se do své obchodní strategie zapojit také CSR aktivity.
-
Spolupracujte se svým publikem
Zatímco mileniálové ocenili pasivnější sdílení obsahu skrze sociální sítě, ti mladší chtějí obsah rovnou vytvářet. Dopřejte jim to. Zapojte mladé do svých kampaní. Podpořte je a spolupracujte s nimi na vytváření obsahu.
-
Zodpovědná komunikace
Můžete vytvořit kontroverzní, kreativní a odvážnou kampaň. Mějte ale na paměti, že velká část Generace Z jsou vlastně ještě děti. A s tím by si značky neměly jen tak zahrávat. Většina této cílové skupiny má stále ještě věk daleko pod 18, což znamená zvýšenou pozornost při tvorbě kampaní. Některé značky cílit na děti nesmí, jiné se musí striktně držet interních i zákonem daných jasných pravidel.
Generace Z je inteligentní, hlasitá, pozitivně naladěná, velmi rozmanitá a vlivná. Buďte připravení na setkání s nimi jako s plnohodnotnými zákazníky.