Offrecord

Mileniálové míří na pracovní trh a mění tradiční zvyklosti na technologické inovace

Obraz trhu práce se s posledními léty mění. Absolventi, zvláště technických škol, se aktivně nepodílejí na hledání práce. Jsou totiž často vyhledáváni firmami. S nastupující generací mileniálů pomalu ale jistě ustupuje od zažitých tradic. Přichází revoluce práce, připravte se.

V současné době se tuzemsko pohybuje na úrovni ideální nezaměstnanosti (cca 5%). Co se někde zdá ideální, může být noční můrou jinde. Do procentuálního hodnocení nezaměstnanosti se nezahrnuje rozdělení podle oborů. České firmy trpí nedostatkem předně technicky zaměřených zaměstnanců. To se týká především IT specialistů a inženýrů.

Absolventi již nehledají, jsou hledáni!

Jako hladové šelmy skáčou firmy po čerstvých absolventech technických škol. Ti se tím pádem stávají stále vychytralejšími a mnohdy i línějšími. Před pár lety se studenti účastnili technických soutěží a profilovali se rovnou za studií. Záměrně se snažili si vytvořit co nejlepší síť potenciálních zaměstnavatelů, které po studiích aktivně oslovovali.

Dnes se trend mění. Generace X pomalu odchází z vlády v zaměstnání a nastává doba mileniálů. Takovýmto výrazem se označují ti, kteří se narodili mezi osmdesátými léty minulého století a rokem 2000. Za krátko ovládnou pracovní trh. Mají však naprosto odlišné požadavky než generace před nimi a není jednoduché se jim přizpůsobit.

Absolventi často práci ani nemusí hledat, jsou hledáni.

Internet a sociální sítě jsou základem

Jejich odlišnost se týká například přístupu k technologiím, pracovní přelétavosti, nebo přístupu k penězům. Mileniálové jsou považováni za vyspělou technologickou generaci. Ke každému z nich patří smartphone, tablet, počítač a jiné vychytávky. Bez internetu není potřeba se ráno ani probouzet. Na všechno se dá používat aplikace a většina denních událostí by se měla zdokumentovat na příslušných sociálních sítích…

A to jsou přesně místa, kde současná generace hledá i práci. Náborové stránky již nezaznamenávají úspěchy a přesouvají své pole působnosti na sociální sítě. Instagram a Snapchat v popularitě rychle stoupají. Facebook naopak zaznamenává úbytek aktivity uživatelů.

Bez peněz to jde, bez flexibility ne

Mileniálové od své práce očekávají určitou flexibilitu. Nezáleží na tom, zda je zaměstnavatel zahrne zlatem. Preferují více školení, zahraničních cest a home office. A právě tyto oblasti se musí v rámci evoluce zohledňovat nejvíce. Většina absolventů, ale už i lidí z praxe, je totiž připravena měnit práci každých pár let.

Proto není výhrou zaměstnat ty nejlepší kandidáty. Výzvou je si je udržet. Oddělení HR a interní komunikace se stávají nepostradatelnými ve vymýšlení nejrůznějších soutěží, rozptýlení a teambuildingů. Značku totiž v neposlední řadě budují nepřímo i sami zaměstnanci. Pokud budou na svou firmu hrdí, budou ji propagovat dále a to je reklama k nezaplacení.