Offrecord

Employer branding je v ČR v plenkách, bude však muset rychle vyrůst!

Obor, který se ještě nedá studovat a lidé spíš „vaří“ z vody, případně vlastních zkušeností. V Americe vzniklo několik publikací popisující přístupy k těmto dvěma anglickým slovům. Česko však stále objevuje svůj případný potenciál na tomto poli.

Employer branding je proces, kdy se firma nebo organizace snaží propagovat jako „vysněný“ zaměstnavatel. Často se v anglicky mluvících zemích používá také výraz „talent branding“. Oba tyto pojmy se netýkají pouze lidí, kteří jsou přivábeni dobrým jménem firmy a začínají zde pracovat. Pro marketing tohoto typu se stává velmi důležité se dobře starat i o své stávající zaměstnance. Význam HR oboru proto roste.

Upřímnost k okolí a loajalita ke svým

Employer branding určují tři další podkategorie. Jednou z nich je Employer brand management. Ukazovaní veškerých aspektů práce, pracovního prostředí a spokojenosti zaměstnanců může být stěžejní. Zjednodušeně, nemělo by se jednat o typ vyhlazené prezentace, ale o opravdový obrázek reálného světa v zaměstnání. Firma pak bude vybrána uchazeči, kteří se s její filozofií a prostředím, s firemní kulturou nejvíce ztotožňují.

Další kategorií je Employer brand proposition. Každá firma by se měla nějakým způsobem profilovat a mělo by být jasné, jak chce být viděna svými zaměstnanci. Odlišnost od ostatních je plus. Jasné by také mělo být to, co zaměstnanci musí dávat a co mohou od firmy brát.

Internal marketing se pak stará o splnění všech cílů, které si firma zadala a prezentovala jako své. Vzhledem k častým změnám práce nové generace si musí společnosti udržovat svůj obraz nejen zvenku, ale i zevnitř a řídit se opravdu tím, co propagují. Jinak jejich životnost nemusí překonat mnoho let.

Jak se jako firma nejlépe „prodat“?

V Česku se s employer brandingem teprve začíná. Již existují odnože světových EB mástrů. Rýsují se i v ČR, přesto jich není moc a i oni se teprve derou na výsluní. Někdy je možné obrátit se na normální marketingovou a PR agenturu a začít pracovat společně prostě na jiné formě reklamy – něčím se odlišit.

Mladí lidé si velice oblíbili veškerý grafický materiál. Proto můžete zkusit nastražit na potenciální zaměstnance třeba nějaké lákadlo právě z tohoto soudku. Mrkněte například na kreativní sebeprezentaci značky Škoda nebo dynamického startupu Etnetera.

Lze předpokládat, že EB firmy půjdou strmě nahoru. Již teď si za své služby říkají mnohem více než ostatní marketingové agentury. Jejich úspěch na trhu je téměř zaručen vzhledem k chybějící konkurenci. Kvalita však nemusí odpovídat světovým standardům.